stima de sine scazuta

Stima de sine scăzută – Cauze, consecințe și posibilități de îmbunătățire

de Dana Burciu, psihoterapeut, psiholog clinician Clinica Aliat Suceava

Vorbim mult despre stima de sine. De ce este importantă, și mai ales în ce fel o stimă de sine scăzută poate avea impact asupra calității vieții, sau invers, cum o stimă de sine sănătoasă poate fi sprijin de bază în dezvoltarea armonioasă personală, relațională, profesională.

Părinții sunt mai preocupați acum să aibă grijă de stima de sine a copiilor în educație, ca aceștia să păstreze un sănătos simț al valorizării personale.

Cum este definită stima de sine?

Stima de sine vizează evaluarea cu privire la propria valoare, reflectând gradul de mulțumire faţă de propria persoană. Stima de sine individuală se dezvoltă atât prin evaluările pe care le facem asupra comportamentelor personale, asupra inteligenței, asupra succesului în plan social, cât și prin asimilarea evaluărilor făcute de alţii. 

A avea o stimă de sine sănătoasă îți poate influența motivația, bunăstarea mentală și calitatea vieții; a avea o stimă de sine scăzută, dar și prea ridicată poate genera consecințe asupra stabilității emoționale și a satisfacției generale.

Sunt câteva caracteristici de bază ale stimei de sine sănătoase – înțelegerea fermă a abilităților personale, capacitatea de a menține relații sănătoase cu ceilalți ca urmare a relației sănătoase cu propriul sine, a avea așteptări realiste și adecvate, capacitatea de a înțelege nevoile emoționale personale și ale altora și de a exprima aceste nevoi.

Stima de sine scăzută afectează siguranța în abilitățile proprii și încrederea în capacitatea de a lua decizii. Persoanele cu stimă de sine scăzută este posibil să nu se simtă motivate să încerce lucruri noi pentru că nu cred că își pot atinge obiectivele, pot avea dificultăți în relațiile cu ceilalți și în exprimarea nevoilor personale. Ori pot simți un nivel scăzut de încredere și se pot simți nedemne de iubire și valorizare. 

Pe de altă parte, persoanele cu stimă de sine prea ridicată își pot supraestima abilitățile și se pot simți îndreptățite să reușească, chiar și când nu au suficiente abilități pentru a le susține credințele cu privire la propria persoană. Pot avea tensiuni în relațiile cu ceilalți și uneori pot fi rezistenți la schimbarea personală și la a accepta că nu sunt perfecți, că pot greși.

Principale cauze și consecințe ale stimei de sine scăzute

Putem enumera posibili factori și cauze care influențează stima de sine, precum vârsta (stima de sine tinde să dezvolte și să se stabilizeze odată cu vârsta), statusul socioeconomic, abilitățile fizice, boala și dizabilitățile, genetica, tiparele de gândire, discriminarea. 

Însă una din cauzele majore ale stimei de sine scăzute este dată de evenimentele de viață ale unei persoane – experiențe dificile în cadrul familiei și grupul de egali, traume suferite, pierderi, evaluări hipercritice sau aprecieri negative constante din partea familiei sau apropiaților.

Consecințele stimei de sine scăzute pot fi resimțite în multiple arii ale vieții. Cum poți să recunoști stima de sine scăzută:

  • Ai putea avea tendința să pui nevoile altor oameni înaintea celor personale;
  • Poți considera că ceilalți sunt mai buni decât tine, mai capabili, mai demni de a fi iubiți și valorizați;
  • Te poți confrunta cu o intensă teamă de eșec care să te facă să eviți să confrunți situații, să îți asumi decizii și riscuri;
  • Ai putea fi sensibil la a accepta aprecieri pozitive, pentru că simți că nu le meriți pe deplin;
  • Poți avea dificultăți în privința încrederii în sine și ceilalți;
  • Poți simți un nivel scăzut de control și o viziune generală negativă asupra vieții;
  • Ai putea simți des frică, îndoială de sine ori îngrijorări;
  • Ai putea avea dificultăți în a-ți exprima nevoile emoționale și apăra drepturile personale, în a spune ”nu” sau a menține limite autoprotective;
  • Te poți focusa excesiv pe slăbiciunile tale și să nu îți recunoști resursele, poți avea tendința să maximizezi eșecurile și să minimizezi reușitele.
stima de sine

Posibilități de îmbunătățire ale stimei de sine

Stima de sine poate fi îmbunătățită; consilierea psihologică și dezvoltarea personală pot fi căi de a începe să lucrezi asupra sentimentului de valoare personală, să vindeci ”rănile” stimei de sine. 

Aproape orice proces psihoterapeutic include grija pentru stima de sine, pentru menținerea la un nivel sănătos; poate fi deseori simptom sau poate contribui la dezvoltarea unor probleme emoționale, precum anxietate sau depresie.

Iată câteva acțiuni prin care te poți ajuta să îți îmbunătățești stima de sine:

  • Să înveți autocompasiunea – poate părea o recomandare generală și suprafolosită, însă iubirea de sine rămâne aspectul central în echilibrul personal. Același discurs pe care îl oferi apropiaților când trec prin momente dificile, obstacole sau provocări îl folosești și pentru tine în situații similare? Oferă-ți o atitudine de înțelegere și iertare pentru greșelile din trecut și o acceptare deplină a propriei persoane;
  • Autoafirmațiile pozitive – poți practica meditația cu afirmații pozitive despre sine, valorizante;
  • Să confrunți și să pui la îndoială tiparele negative de gândire – atunci când te surprinzi fiind hipercritic și gândind negativ despre propriul sine, pune la îndoială acele credințe și formulează unele mai flexibile și realiste;
  • Să devii mai conștient de discursul interior negativ care afectează sentimentul de valoare personală;
  • Să ții un jurnal cu reușitele zilnice și aprecierile pozitive pe care le primești – ai putea avea tendința să le ”uiți”mai ușor decât pe cele negative;
  • Explorează-ți limitele personale, cum te simți când nu le respecți și fixează-ți obiective pas cu pas pentru a le păstra, aplica și respecta;
  • Amintește-ți momentele în care ai spus ”nu” și nu ai fost respins sau abandonat;
  • Acceptă faptul că toți greșim, este uman, iar greșelile nu sunt reflectări permanente ale tale ca persoană;
  • Ia-ți timpul de care ai nevoie pentru tine – pentru relaxare, odihnă, joacă și creativitate, hobby-uri – poți începe să îți notezi în jurnalul personal timpul pentru sine astfel încât să începi să îl conștientizezi și să îl aplici;
  • Împuternicește credința că meriți să fii fericit, mulțumit, respectat, că ești suficient;
  • Întreabă-te ce dorințe ai amânat sau ce lucruri noi ai vrea să încerci – îndrăznește să îți acorzi grijă și încredere!
  • Încurajează-te – oferă-ți credit pentru a face schimbări pozitive;
  • Focusează-te pe pozitiv – găsește aspectele din viața ta care sunt bune și amintește-ți abilitățile pe care le-ai folosit pentru a face față dificultăților – ele vor funcționa în continuare pentru tine;
  • Petrece timp cu oameni dragi, care te fac să te simți fericit. Povestește cuiva apropiat cu care te simți în siguranță dacă se întâmplă să te îndoiești de tine sau te demoralizezi în vreo situație prin care treci. Relațiile sănătoase, bazate pe un atașament securizant, pot fi vindecătoare în stima de sine scăzută.

Redăm ”Declarația stimei de sine”, o minunată formulare pentru menținerea stimei de sine sănătoase a Virginiei Satir, un extraordinar psihoterapeut american în terapia de familie (din Virginia Satir – ”Arta de a făuri oameni”, Ed.Trei, 2000, pag. 46-47).

”În momentele în care simți că nu mai știi cine ești, în care te simți pierdut(ă) în lume și înstrăinat(ă) de tine, îți recomand să citești această declarație. Citește-o lent și simte fiecare cuvânt. 

Declarația mea asupra Stimei de sine

Eu sunt eu.

  În toată lumea nu există nimeni exact ca mine. Există oameni care au unele părți ca și mine dar nu sunt alăturate exact ca la mine. Prin urmare, tot ce se exprimă din mine este autentic al meu pentru că eu singură l-am ales.

  Îmi aparține totul la mine: corpul meu, inclusiv tot ce face; mintea mea, inclusiv toate gândurile și ideile; ochii mei, inclusiv imaginile pe care le percep; sentimentele mele, oricare ar fi ele: mânie, bucurie, frustrare, iubire, dezamăgire, încântare; gura mea și toate cuvintele care ies din ea: politicoase, dulci sau aspre, corecte sau incorecte; vocea mea, puternică sau slabă; și toate acțiunile mele, fie că sunt îndreptate către alții sau către mine.

  Îmi aparțin fanteziile mele, visele mele, speranțele mele, temerile mele.

  Îmi aparțin toate victoriile și succesele mele, toate eșecurile și greșelile mele.

  Deoarece îmi aparțin eu în întregime, mă pot cunoaște în profunzime. Prin asta, mă pot iubi și pot fi prietenă cu mine și toate părțile mele. Atunci pot face posibil ca eu în întregime să lucrez spre binele meu.

  Știu că sunt aspecte din mine care mă nedumeresc și alte aspecte pe care nu le cunosc. Dar cât timp sunt prietena mea și mă iubesc, pot căuta cu curaj și speranță soluții la nedumeriri și moduri de a afla și mai multe despre mine.

  Oricum aș arăta și aș vorbi, orice aș spune și aș face și orice aș gândi și aș simți la un moment dat, mă reprezintă pe mine. Este autentic și reprezintă unde sunt în acel moment în timp. 

  Când revăd mai târziu cum arătam și cum am vorbit, ce am spus și ce am făcut și cum am gândit și am simțit, unele părți se dovedesc a fi nepotrivite. Pot să înlătur ce nu se potrivește și să păstrez ce s-a dovedit potrivit și să inventez ceva nou pentru ceea ce am înlăturat.

  Pot să văd, să aud, să simt, să gândesc, să vorbesc, să fac. Am instrumente să supraviețuiesc, să fiu apropiată de ceilalți, să fiu productivă, să dau un înțeles și o ordine lumii din afara mea cu oameni și lucruri.

  Îmi aparțin și, prin urmare, mă pot inventa. Eu sunt eu și sunt în regulă.”

Cu toate că unele din cauzele stimei de sine scăzute nu pot fi modificate, cum ar fi factorii genetici, experiențele timpurii din copilărie și trăsăturile de personalitate, există pași pe care îi poți face pentru a te simți mai în siguranță și mai apreciat. Amintește-ți că nicio persoană nu este mai puțin demnă decât alta – asta te poate ajuta să menții un sentiment sănătos al stimei de sine.

Dacă și tu ai o stimă de sine scazută, dacă te regăsești în simptomele descrise mai sus, te așteptăm la o ședință de terapie, fizic sau online.

Despre autori

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

clinica-aliat-suceava.ro aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal. Prin continuarea navigării pe site confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie.

Vă putem ajuta?

Contactaţi direct clinica