Psihoterapia Depresiei și Anxietății

Ce este depresia?

Depresia este mai frecventă decât mulți oameni își dau seama – afectează 1 din 5 persoane. A fi deprimat se poate manifesta în moduri diferite și experiența fiecărei persoane va fi diferită.

Depresia este considerată o tulburare a dispoziției caracterizată în primul rând prin tristețe persistentă și scăderea interesului și plăcerii față de activități altădată plăcute.

Simptomele depresiei includ:

• sentiment de tristețe persistent

• lipsa de interes și imposibilitatea de a vă bucura de lucruri care vă plac în mod normal

• reticența în a vă angaja în activități obișnuite sau lipsa chefului de a ieși din casă

• senzație de oboseală

• stări de iritabilitate

• dormit prea mult sau prea puțin

• pierderea poftei de mâncare sau consumul de mâncare mai mult decât de obicei

• pierderea sau creșterea în greutate într-un timp relativ scurt

• pierderea încrederii în sine și sentimentul că viața este inutilă

• autocritica frecventă și sentimente de culpabilitate legate de ceva

• gânduri suicidare

psihoterapia depresiei si a anxietatii

Persoanele în vârstă cu depresie au de obicei mai multe simptome fizice – cum ar fi oboseala, pierderea în greutate și problemele de somn. Acestea nu sunt chestiuni banale; sunt cruciale pentru sănătatea fizică și psihică.

Dacă ați experimentat unele dintre aceste simptome în majoritatea zilelor, în mare parte a zilei, timp de 2-  4 săptămâni, ar trebui să discutați cu medicul de familie.

A vorbi despre sănătatea mintală poate fi descurajant, dar medicul de familie este obișnuit să poarte aceste conversații și nu va judeca. Medicul e acolo pentru a ajuta, și eventual pentru a vă trimite la un psiholog sau psihiatru.

Ce este anxietatea?

Anxietatea este un sentiment de îngrijorare sau teamă pe care toată lumea îl experimentează din când în când.

Simptomele anxietății includ:

• senzație de neliniște

• teamă sau îngrijorare față de viitorul apropiat sau îndepărtat în majoritatea timpului

• iritabilitate, tensiune, nervozitate

• palpitații

• dificultăți în respirație sau respirație rapidă

• tensiune musculară

• dificultate de adormire sau somn întrerupt

• greață, transpirație, tremor.

anxietate sociala

Aceste simptome sunt complet normale, dar, dacă survin prea des, vă pot afecta viața de zi cu zi. Dacă vă simțiți îngrijorat tot timpul sau de cele mai multe ori și aveți simptome fizice, cum ar fi palpitații, tremurături sau transpirații, programați o întâlnire cu medicul de familie. Nu este neobișnuit să te simți deprimat și anxios în același timp.

Nu băgați sub preș simptomele acestea în speranța că se va rezolva – simptomele se vor înrăutăți dacă nu luați măsuri. Depresia sau anxietatea sunt probleme de sănătate serioase și pot fi tratate cu succes.

Ce cauzează depresia sau anxietatea?

Depresia și anxietatea pot apărea fără un motiv evident. Dar, în multe cazuri, pot fi declanșate de anumite evenimente din viață, cum ar fi problemele legate de bani, doliul, pierderea partenerului sau a cuiva din familie, probleme de relație sau de familie, pensionare sau șomaj, handicap sau sănătate precară, probleme legate de locuință, cum ar fi mutatul, perioada anului (iarna e mai frecventă), boli majore.

Aceste situații ar putea face pe oricine să se simtă căzut la pământ dar nu toți cei care le experimentează vor dezvolta o depresie. Dar analiza posibilelor elemente declanșatoare vă poate ajuta să vă înțelegeți sentimentele.

Cum sunt diagnosticate depresia sau anxietatea?

Există teste specifice, dar medicul poate recomanda și unele teste de sânge pentru alte afecțiuni de sănătate care au simptome similare cu depresia sau anxietatea.

Medicul de familie va trebui să aibă o imagine de ansamblu a modului în care vă simțiți mental și fizic. Va pune multe întrebări despre simptomele dvs. și despre modificările pe care le-ați observat.

Faceți o listă cu toate simptomele, indiferent dacă sunt mai grave în anumite momente ale zilei sau cu anumite ocazii, cât timp le-ați avut și efectul lor asupra vieții de zi cu zi și a relației cu ceilalți.

Explicați orice circumstanțe care ar putea contribui la aceste simptome și modul în care vă simțiți.

Luați o listă cu toate medicamentele pe care le luați în prezent, inclusiv suplimente sau medicamente fără rețetă.

Fiți cât se poate de deschis și de sincer; orice spuneți este confidențial.

Cum se tratează depresia sau anxietatea?

Sănătatea mintală este la fel de importantă ca sănătatea fizică și poate fi tratată cu succes. Există mai multe tratamente disponibile – de multe ori este necesară o combinație de tratamente.

Dacă simptomele dvs. sunt ușoare, medicul de familie poate recomanda ceva și vă puteți simți repede mai bine. Este posibil să vă ofere câteva sfaturi despre cum să faceți față simptomelor, apoi să vedeți dacă simptomele se ameliorează în câteva săptămâni.

Tratamentul prin cuvânt:

Terapia, demersul prin care vorbiți despre stările dvs, poate ajuta cu adevărat
.  Acest tratament vă permite să discutați cu un profesionist instruit care vă poate ajuta să vă gestionați gândurile și sentimentele și efectul pe care îl au asupra dispoziției și comportamentului dumneavoastră. Exemplele includ terapia cognitiv-comportamentală (TCC) și consilierea. Acestea pot fi sesiuni individuale sau într-un mediu de grup.

Relaxare:

Un terapeut instruit vă poate învăța tehnici de relaxare musculară pentru a vă ajuta să faceți față situațiilor în care vă simțiți anxios.

Medicamente (antidepresive):

Medicul dvs. de familie vă poate prescrie medicamente pentru a ajuta la tratarea simptomelor depresiei. Există o serie de diferite tipuri de antidepresive disponibile, iar medicul dumneavoastră de familie ar trebui să vă explice care este cel mai potrivit pentru dvs. Antidepresivele sunt adesea combinate cu terapia și rezultatul este foarte bun. Poate dura până la două săptămâni pentru ca medicamentele să înceapă să aibă efect. Este posibil să fie nevoie să continuați să luați antidepresive timp de câteva luni pentru a vă asigura o recuperare pe termen lung.

Asigurați-vă că continuați cu orice medicament sau tratament prescris, deoarece acest lucru este important pentru sănătatea și bunăstarea dvs. pe termen lung. Dacă simptomele dvs. par să se întoarcă, anunțați prietenii și familia și stabiliți o întâlnire pentru a vă consulta medicul, pentru ca orice problemă să poată fi rezolvată rapid.

Cum pot să-mi susțin sănătatea mentală?

A avea depresie sau anxietate nu este un semn de slăbiciune și nu este nevoie să te simți jenat. Rămâneți activ în cercul de prieteni și familie și faceți lucruri care vă stimulează bunăstarea mentală.

Ce fac dacă o rudă sau un prieten are depresie sau anxietate?

Dacă credeți că un prieten sau o rudă se confruntă cu simptome de depresie sau anxietate, încercați să le vorbiți despre asta. S-ar putea să vă simțiți inconfortabil când abordați un subiect sensibil, mai ales dacă persoana care vă preocupă nu vorbește adesea despre emoțiile sale.

Explicați de ce vă îngrijorează, dar evitați diagnosticarea problemei lor sau forțarea soluțiilor. Este posibil să nu fie dispuși să vorbească despre asta, dar anunțați-i că sunteți dispus să ascultați când sunt pregătiți.

Oferiți-vă sprijinul, ascultați-i și asigurați-le că modul în care se simt poate fi îmbunătățit. Rămâneți în contact, sunați sau vizitați în mod regulat. Riscul de depresie crește atunci când oamenii se simt singuri și nesprijiniți.

Încurajați-i să facă o programare cu medicul de familie sau cu un alt profesionist din domeniul sănătății. Oferiți-vă să mergeți cu ei la întâlniri.

Încurajați-i să rămână activi și sănătoși. Planificați ieșiri ocazionale pentru a-i scoate din casă.

Contactați un terapeut

Ne puteți contacta pentru a discuta despre problema dumneavoastră sau a cuiva drag.