dependenta de social media

Dependența de Social Media: Cauze, Semne, Consecințe

de Dana Burciu, psihoterapeut, psiholog clinician Clinica Aliat Suceava

Când ai petrecut ultima dată o zi în care să nu folosești deloc rețelele de socializare, și chiar ai luat pauză de la telefon, tabletă ori laptop? Cum te-ai simțit? Ai hotărât tu asta sau ai fost nevoit/ă? Ai avut tendința de a-ți verifica telefonul sau îngrijorarea că poate ai ratat ceva important? 

Cât de mult petreci pe rețelele sociale și în ce scop? Este social media un intrument pe care îl folosești pentru facilitățile sale sau a devenit o nevoie de a fi prezent continuu în lumea virtuală? Cât de mult este prea mult? Unde e limita și cum putem folosi funcțional social media? 

Să ne luăm puțin răgaz să vorbim despre dependența de social media. Asta ne propunem prin acest articol – să vorbim deschis despre ceva ce a devenit parte atât de integrantă din viața noastră de zi cu zi, încât tindem să nu mai conștientizăm cum și cât folosim social media, sau cum era când accesul la tehnologie era limitat și când nu dețineam un computer sau telefon mobil ori acces la internet. 

Ce înseamnă conceptul social media?

În sens larg, înseamnă plaforme de comunicare disponibile pe internet folosite de un număr mare de utilizatori activi cu scopul de a comunica și de a se conecta cu prietenii, pentru a posta evenimente speciale din viața lor sau a fi la curent cu noutățile, pentru relaxare și deconectare de la activitățile zilnice, pentru a se juca sau amuza, sau pentru nevoia de apartenență. 

De cele mai multe ori, social media este folosită pentru divertisment – interacțiunea cu ceilalți într-o manieră disponibilă, facilă, relaxantă, care oferă sentimentul de integrare și conectare.

În același timp, social media este extrem de importantă în marketing și folosită de antreprenori pentru promovarea afacerilor și vânzări, prin postarea de reclame, conținut și strategii creative menite să atragă atenția utilizatorilor interesați de serviciile sau produsele oferite, să fie cât mai vizibili și cunoscuți.

În sens restrâns, conceptul social media este folosit pentru a face referire la cele mai cunoscute și utilizate rețele de socializare – Facebook, Instagram, Youtube, TikTok, Linkedin, Snapchat, Pinterest, WhatsApp. 

Definiția oficială a ceea ce înseamnă social media susține că definește un grup de instrumente tehnologice (site-uri web, aplicații), care sunt redate cu ajutorul conexiunii la internet, prin diferite mijloace – computer, laptop, tableta, smartphone. 

Scopul acestor instrumente este de a facilita comunicarea dintre doi sau mai mulți utilizatori sau grupuri sociale, dar și crearea, distribuirea și schimbul de conținut – text, foto, audio, video, prezentări multimedia etc. 

Așadar, social media înseamnă și bloguri, forumuri, rețele sociale (Facebook, Instagram etc.), site-uri video (YouTube), site-uri foto (Pinterest, Shutterstock etc.), aplicații mobile și servicii de mesagerie (Whatsapp, Facebook Messenger, Skype, jocuri online, site-uri de știri și enciclopedii digitale -Wikipedia etc.).

Ce este dependența de social media (internet și rețele de socializare)?

Social media ne invită la echilibru personal și limite în utilizarea ei. Ne simplifică viața și scopul este să o putem folosi într-un mod cât mai funcțional, în favoarea noastră. Dar asta nu e ceva ce vine de la sine, iar pentru unii utilizatori poate deveni o problemă de comportament și dependență. 

Dincolo de facilitățile pe care le oferă, social media înseamnă o multitudine de stimuli care se succed rapid, o îmbinare de text, imagine, video, sunet, o reacție la distanță de un click. Uneori căi scurte, rapide, satisfăcătoare, disponibile.

Utilizată fără limite, abuziv, poate duce la momentul în care nevoia de a fi prezent în lumea virtuală devine patologică, iar constrângerea exterioară de limitare provoacă disconfort, neliniște sau iritare. 

Atunci când apare înlocuirea comunicării reale cu cea online, când neglijăm nevoi personale sau renunțăm la activități care ne făceau plăcere, sau când apelăm la folosirea social media pentru a căpăta o anumită stare plăcută sau a evita o stare neplăcută – toate acestea pot fi semnale că am dezvoltat deja sau ne aflăm la risc de a dezvolta o problemă legată de social media. 

În același timp, abuzul de social media vine deodată cu dependența de internet sau pentru smartphone/computer. De altfel, dependența de social media este considerată deseori o formă specială de relație patologică cu internetul.

 Persoanele care au adicție de internet petrec tot mai mult timp folosind un dispozitiv conectat la internet, ajung să își neglijeze alte activități și chiar să le fie afectată funcționarea socială, familială, școlară, profesională, și au dificultăți de a rezista nevoii puternice de a folosi internetul. 

La momentul actual, cu toate că nu este recunoscută încă la nivel internațional încadrarea folosirii problematice a social media ca problemă de abuz și dependență în Manualul de diagnostic și statistic al tulburărilor mintale DSM V (momentan sunt recunoscute dependențele de alcool, droguri, jocuri de noroc, jocuri video), există tot mai multe cercetări asupra consecințelor negative asupra sănătătii mintale a folosirii excesive a rețelelor sociale și internetului. 

Este clar – cu cât o persoană folosește social media în mod tot mai excesiv și necontrolat, cu atât riscul să dezvolte probleme serioase în funcționarea generală (personală, familială, școlară, profesională) și în sănătatea fizică și psihică este tot mai ridicat. 

Sunt observate semne specifice adicției la tot mai multe persoane care utilizează nociv social media și internetul: tendința de neglijare a activităților sociale și profesionale/școlare, izolare socială și dificultăți de integrare/socializare în realitate, scăderea stimei de sine, scăderea productivității la muncă sau școală, reducerea activităților necesare unui stil de viață sănătos (mișcare, alimentație echilibrată, activitiăți recreative sau întâlniri cu prietenii), schimbări de dispoziție – anxietate, depresie, stări de iritare, probleme de somn, afectarea relațiilor sociale sau cu familia, continuarea utilizării excesive a social media în ciuda consecințelor dăunătoare deja apărute.

Pentru ca un comportament să fie diagnosticat ca adicție, este necesar să îndeplinească criteriile de bază recunoscute pentru dependențe: o dorință puternică de a face comportamentul și frecvența excesivă, în creștere, necontrolată a comportamentului în defavoarea altor activități care ajung să fie neglijate; tendința de creștere a frecvenței comportamentului pentru a experimenta aceleași efecte psihologice, și continuarea comportamentului în ciuda consecințelor dăunătoare, inclusiv simptome de sevraj (emoțional, cognitiv, fizic) în momentul reducerii sau opririi totale a accesului la acel comportament.

dependenta de internet

Cum poate deveni o dependență utilizarea excesivă a rețelelor de socializare?

Prin faptul că acționează asupra circuitului recompensei din creier, ceea ce explică de ce copiii și adolescenții, imaturi încă social și emoțional, sunt mai vulnerabili în fața rețelelor de socializare.

Modificarea circuitului recompensei din creier este legată de secreția de dopamină  – când sunt folosite rețelele sociale, crește nivelul dopaminei în creier, ceea ce duce utilizatorul la a căuta și reveni în utilizarea lor tot mai des și timp mai îndelungat. 

Practic, când folosim social media, simțim recompensă și plăcere prin surplusul de dopamină din creier, ceea ce ne face să ne întoarcem ca utilizatori. În timp, putem ajunge să căutăm să simțim recompensă din folosirea social media și să neglijăm alte activități importante până atunci, mai ales că rețelele sociale sunt disponibile, facile, cu satisfacție imediată.

Redăm câteva semne care pot alerta dezvoltarea unei probleme de utilizare nocivă a social media – a rețelelor de socializare și internetului:

  • Verificarea mesajelor primite pe rețelele de socializare de mai multe ori pe zi – în cazuri grave, utilizatorii pot menține computerul deschis non-stop sau pot verifica telefonul aproape continuu pentru a nu pierde o știre sau mesaj;
  • Accesarea rețelei de socializare pe care o utilizezi inițial pentru a căuta o informație sau a vedea știrile, ca și pauză scurtă, și ajungi să rătăcești ore întregi pe paginile prietenilor sau citind postări de ale acestora;
  • Ai tot mai puține întâlniri reale cu prietenii – comunici doar pe rețelele de socializare;
  • Începi să simți nevoia de a actualiza constant starea, să postezi fotografii noi și comentarii despre acțiunile tale;
  • Simți că ai pierdut controlul asupra utilizării social media – simți că dezvolți o obsesie și tinde să primeze în interesele tale;
  • Dormi mai puțin și ți-a scăzut productivitatea la locul de muncă sau școală – accesul la internet și folosirea telefonului devine ritualul de dinainte de somn și dimineața la trezire;
  • Simți iritare, neliniște sau agitație, nemulțumire, anxietate, când nu ai acces la internet și rețele de socializare, simțind ca o pierdere întoarcerea la realitate;
  • Dorința de a juca diverse jocuri sau aplicații ca relaxare sau divertisment se transformă în competiție în sine și te face să amâni sau neglijezi activități importante;
  • Simți iritare sau supărare când nu primești comentariile așteptate sau primești un comentariu negativ;
  • Îți conștientizezi comportamentul de utilizare excesivă a rețelelor de socializare și a timpului îndelungat petrecut pe internet, îți propui să faci o schimbare – îți propui pauze sau să reduci accesul, sau uneori îți ștergi profilul de pe rețelele de socializare, însă revii mereu după un timp.

Utilizarea excesivă și necontrolată a rețelelor sociale are impact asupra sănătății mintale asupra adolescenților prin faptul că poate afecta calitatea somnului și reduce timpul petrecut în activități menite să mențină echilibrul psihic și sănătatea fizică, precum mișcare, socializare adecvată, lectura, drumețiile în natură sau practicarea unui sport, timp de calitate cu părinții și familia.

Recomandările specialiștilor în sănătate cu referire la utilizarea internetului și rețelelor sociale sunt de cele mai multe ori de schimbare a modului de utilizare a social media, de învățare și integrare a unui model adecvat, funcțional, echilibrat de a te menține conectat fără a afecta restul vieții persoanei, cu limite protective. 

Oprirea totală a accesului la social media poate fi recomandată dacă starea emoțională este dezechilibrată și menținerea accesului la tehnologie nu face decât să amplifice dezechilibrul emoțional.

Consecințe ale utilizării nocive a social media:

  • Crește riscul de comorbiditate cu tulburări psihiatrice și psihologice (depresie, anxietate) – dependența de rețelele sociale poate avea efecte negative asupra sănătății mintale, iar în același timp persoanele care suferă de o tulburare de sănătate mintală sunt mai predispuse să dezvolte dependență de social media;
  • Poate crește impusivitatea și afecta autocontrolul și exprimarea adecvată a propiilor emoții – reacțiile și răspunsurile obținute pe internet sunt rapide, cu multitudine de stimuli, la distanță de un click; această obișnuință poate duce la comportamente mai impulsive, totodată cu faptul că oamenii tind să se deresponsabilizeze pentru propriile acțiuni în spatele unui ecran;
  • Poate duce la scăderea stimei de sine sau crește tendințele narcisice;
  • Scade încrederea în abilitățile de socializare și comunicare – mulți oameni consideră că este mai ușor să se exprime pe social media decât în viața reală, pentru că nu văd reacția altora în timp real;
  • Neglijarea relațiilor sociale și de familie, locului de muncă sau studiilor;
  • Dezvoltarea dependenței de internet și rețele de socializare.

Prin urmare, dependența de social media există și consecințele sale dăunătoare sunt serioase pentru sănătatea mintală și fizică. În ultimii ani, ai pandemiei cu coronavirus, consumul de internet și rețele de socializare a crescut, mai ales în rândul tinerilor, iar granița dintre divertisment și dependență este fragilă.  

dependenta de retelele sociale

Cum previi sau tratezi dependența de social media?

În primul rând, prin felul în care folosești social media, prin dezvoltarea și aplicarea unor limite protective. Iată câteva astfel de limite și strategii protective:

  • Stabilește-ți un interval de timp pe care să îl respecți pentru utilizarea rețelelor de socializare – o anumită oră și pentru un timp limitat, spre exemplu de 2 ori pe zi timp de 30 de minute;
  • Păstrarea întâlnirilor cu prietenii în timp real – comunicarea virtuală, dacă a devenit excesivă, ar trebui înlocuită cu comunicarea reală;
  • Amintește-ți că viața reală are loc în realitate, nu în lumea virtuală, aceasta din urmă fiind doar o facilitate și o reflecție parțială a vieții reale;
  • Schimbă semnificația – folosește social media pentru odihnă, relaxare, divertisment, știri de interes; ea nu înseamna o componentă esențială a ființei tale;
  • Scade impactul asupra ta prin postările pe care le faci – nu posta multe fotografii personale și păstrează doar informațiile elementare despre tine, păstrează confidențialitatea fotografiilor postate pentru prietenii apropiați – asta te va ajuta să nu simți nevoia să verifici numărul de like-uri, și stima ta de sine nu va fi influențată de activitatea ta de la rețelele de socializare, prin urmare, și timpul petrecut va fi mai redus;
  • Poți folosi o aplicație de monitorizare a timpului petrecut pe internet și social media pentru a te monitoriza și limita, dacă îți este dificil să faci asta singur;
  • Deconectează-te de pe rețeaua de socializare de fiecare dată când ieși din pagină pentru a nu fi tentat să intri accidental și să ajungi să rătăcești pe internet în timpul alocat altor activități;
  • Dacă ai scris un mesaj privat unui cunoscut care apare online și răspunsul nu vine imediat, nu aștepta mai mult de 5 minute;
  • Recunoaște și acceptă dacă devine o problemă și fă o schimbare – Dacă ceilalți din jur îți semnalează că petreci tot mai mult timp pe rețelele de socializare sau ai observat că asta are impact asupra echilibrului tău emoțional, îți afectează somnul și productivitatea, acceptă problema, fă o schimbare sau cere sprijin specializat;
  • Dacă apelezi la rețelele de socializare pentru a lua distanță de la probleme emoționale deja existente, oprește-te și cere ajutor – va funcționa pe termen scurt, însă pe termen lung, vei petrece timp tot mai îndelungat pentru a obține efectul dorit, poate agrava și menține problemele emoționale, și mai ales, ești la risc să dezvolți dependență de social media prin folosirea excesivă;
  • Prioritizează – analizează pentru ce folosești rețelele sociale și stabilește ce este cel mai important pentru tine;
  • Stabilește-ți reguli, cum ar fi oprirea accesului la telefon și internet cât timp faci alte activități importante pentru tine (teme, proiecte, întâlniri de muncă sau cu prietenii, mișcare), închiderea dispozitivelor cu o oră înainte de culcare, pauze totale de la internet și rețele de socializare cel puțin o oră zilnic;
  • Petrece zilnic timp de calitate, de conectare emoțională cu cei apropiați ție.

Tratarea dependenței de social media înseamnă învățarea unor mecanisme funcționale de a-ți îndeplini nevoile pe care le îndeplineai prin social media, prevenirea utilizării nocive prin învățarea și aplicarea de strategii și limite protective, și mai ales, găsirea cauzelor profunde care au dus la folosirea excesivă. 

Uneori pot fi găsite probleme emoționale de anxietate sau depresie netratate, stimă de sine fragilă sau dificultăți de integrare și nevoia de a te simți adecvat ca și cauze ale adicției de social media.

Dacă deja ai dezvoltat comportamente și semne care semnalează o dependență de social media sau cei din jur îți spun acest lucru, este nevoie să știi că dependența de internet și rețelele de socializare se tratează, și poți primi sprijin specializat, psihologic și medical psihiatric.  

Dacă nu consideri că ai probleme privind utilizarea excesivă a social media, păstrează echilibrul și limitele protective. Dacă ești părinte și ești îngrijorat de felul în care copilul sau adolescentul tău folosește social media, discută cu el despre riscuri și beneficii și stabiliți împreună reguli și limite protective.

Contactați un specialist

Ne puteți contacta pentru a discuta despre problema dumneavoastră sau a cuiva drag.

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

clinica-aliat-suceava.ro aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal. Prin continuarea navigării pe site confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie.

Vă putem ajuta?

Contactaţi direct clinica